Noua prevedere presupune ca taxa platita de fiecare proprietar de masina in prezent va fi achitata, incepand cu 15 decembrie, la un pret de trei ori mai mare.
Este masura luata de Guvern justificata? Raspunde aici!
Scurt istoric al taxei auto in Romania.
1 ianuarie 2007 Intra in vigoare taxa pentru prima inmatriculare a autovehiculelor din Romania.
Taxa reprezenta pana la 15% din valoarea totala a autovehiculului.
A fost introdusa pentru toate categoriile de vehicule, noi sau second-hand, atat pentru populatie, cat si pentru firme.
Ianuarie 2007: Comisarii europeni afla ca Guvernul Romaniei taxeaza ilegal, cu pana la 8.000 de euro, masinile de ocazie aduse din Europa.
Considerand ca este restrictionata, astfel, libera circulaţie a marfurilor, Comisia Europeana incepe o ancheta. Scopul ei: chemarea Romaniei in judecata.
Martie 2007 Comisia Europeana initiaza procedurile legale impotriva Romaniei. Calin Popescu Tariceanu declara ca nu va renunţa la taxa de prima inmatriculare.
Potrivit premierului, taxa nu reprezinta doar o masura pentru
protectia mediului, ci si pentru pastrarea a zeci de mii de locuri de
munca din industria auto.
Noiembrie 2007 Comisia Europeana cere in mod oficial Romaniei sa elimine taxa de prima inmatriculare, in termen de doua luni.
Ianuarie 2008
Guvernul Romaniei anunta ca taxa de prima inmatriculare va scadea
proportional cu vechimea, in cazul autovehiculelor cu aceeasi
capacitate cilindrica si incadrate in aceeasi norma de poluare Euro.
Guvernul propune taxa de mediu, numai buna pentru a arunca praf in ochi Comisiei Europene.
Urmarea: inmatricularea masinilor noi se scumpeste. In acelasi timp, se incurajeaza importul de vehicule non-EURO, pentru a caror inmatriculare proprietarii platesc aceeasi suma ca in cazul unui autoturism nou.
1 iulie 2008 Intra in vigoare taxa de mediu. Guvernul decide ca in noua sa forma sa se tina cont de doua elemente: CO2 şi noxe.
Tot din aceasta luna, proprietarii de masini pot cere Administratiei Financiare restituirea diferentei dintre taxa auto platita pana la 30 iunie 2008 si taxa de poluare, intrata in vigoare la 1 iulie 2008.
Pentru prima data in istorie, in iulie 2008 numarul inmatricularilor de autoturisme rulate depaseste numarul celor noi.
8 septembrie 2008. Senatul adopta modificarea OUG 50/2008, prin care se elimina complet nu doar taxa de poluare, ci si vechea taxa de prima inmatriculare.
Noiembrie 2008 Guvernul decide ca taxa de poluare auto, perceputa la achizitia masinilor noi, sa fie suspendata pana la 31 decembrie 2009. Motivul: limitarea importurilor de maşini vechi.
Calin Popescu Tariceanu declara ”Masurile luate sunt indreptate pentru pastrarea locurilor de munca, altfel riscam sa ne trezim cu o serioasa problema de ordin social”.
4 decembrie 2008 Guvernul decide triplarea taxei de poluare auto la achizitionarea vehiculelor second-hand de import.
Teoretic, masura incearca sa incurajeze industria auto, afectata puternic de criza economica internationala, dar si de invazia masinilor second-hand.